Diary Detox Hari Ketiga

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua :) Hari ni pun rasa nak senyum kembang semangkuk... Heee.. Hati rasa berbunga-bunga... Sebab rasa tenang... Keje dah settle.. Ok... Hari ni saya nak cerita pengalaman Detox hari ketiga... Fuhhhh cepat betul masa... Dah 3 hari detox ni... Bermakna 3 hari juga lah makan sayur-sayuran dan buah-buahan...

Pagi-pagi lagi, lepas telan sepotong rock melon, saya dah gi tandas membuang air besar... Memang tersangat-sangat lawas... Herb-Lax ni fungsinya mengaktifkan usus... Again saya beritahu, walaupun kebiasaan, especially kalau makan sikit aje, alamatnya memang saya takkan ke tandas.... Tapi ni hanya makan sayur dan buah je pun... tapi membuangnya memang dahsyat... :)

Masa bawa kereta nak gi keje, dalam fikiran terbayang-bayang nasi goreng, nasi briyani, nasi minyak... Heeeee... Bersabarlah wahai hati... Nak badan bersih... Sabar dulu... Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan :)

Jadi tema makanan pada hari ini ialah it's all about colours... Hari ni, kena makan sayur-sayuran dan buah-buahan yang berwarna-warni. So pagi ni, saya sediakan salad seperti gambar di bawah:


Heee memang banyak... Tapi saya bahagikan dengan lunch juga... Tak larat den nak habiskan semua :) 

Ok, di siang harinya, Alhamdulillah, selalu mengantuk juga kalau pukul 3 atau 4 tu.. Tapi syukur sebab takde rasa mengantuk... Cuma letih tu adalah rasa juga... Kita slow-slow and steady je... Sebab bila menjalani program detox ni, kita sepatutnya banyak berehat dan mengurangkan aktiviti... Kalori down sangatkan untuk 3 hari pertama ni :)

Hari ketiga ni takdelah rasa letih sangat macam hari kedua.. Cuma lesu sikit.. Tapi masih berupaya jalan-jalan di pasar malam dan beli dinner untuk anak dan suami. Saya beli juga bayam untuk diri sendiri.. Heee...

Malam, saya steamkan sayur-sayur tu. Sejujurnya saya dah tak larat makan salad tu semua... Saya makan jugalah walaupun sedikit, untuk mengalas perut. Nekad di hati ni sangat kuat... Saya takkan stop program ni sampai ke penghujungnya. InsyaAllah ada kesan yang baik untuk diri saya :) 

Memang kena tegar ye tuan-tuan dan puan-puan.... Kat tempat kerja, kita tengok kawan-kawan makan nasi... makan coklat.... makan keropok... Seronoknya... Tapi bila dah berada di tahap ini, kita akan sedar akan kepentingan menjaga pemakanan kita.. Eat clean, eat healthy... The best, sediakan makanan dari rumah... :)

Okla, ni la cerita detox hari ketiga... Semoga banyak lagi kesan-kesan baik yang akan dirasai :)

Terima kasih.

Diana
SID: 1112978
Tel: 012-5538628
Previous
Next Post »
0 Komentar