Kurang Selera Makan Semasa Hamil

Assalamualaikum dan salam sejahtera.... Rasa macam nak citer pasal selera makan semasa hamil... Saya masih ingat semasa hamil anak sulung, saya bahagia sangat sebab makan memang berselera dan makan apa sahaja yang saya nak... 

Tapi masa 1st trimester tu, memang saya loya-loya dan makan pun ikut boleh aje la... Tapi bila da tamat tempoh morning sickness tu... Makan.... Memang tak payah fikir nak sekat-sekat makan... dan tak rungsing pun pasal berat badan...

Tapi kali ni, saya tidaklah loya sangat.. sikit aje.. tapi untuk mengelakkan loya, saya makan... haaa..kiranya selera di awal kehamilan yang kedua ni..macam besar sikit... Masa ni, bila pergi checkup tempat-tempat yang berlainan, berat badan saya menunjukkan pertambahan yang besar... Doktor pun menasihatkan saya jaga pemakanan... Haha... Idaklah saya kawal sangat makan... sebab selera masih besar... ok-ok je...

Sekarang ni trimester ketiga, saya rasa selera saya terkawal... bukan apa, makan banyak-banyak mengah perut... kemudian, saya memang agak kurang berselera, terutama apabila hari-hari makan lauk pauk yang hampir sama... Haha, lain kehamilan, lain peel nye ekk...



Sekarang malam-malam pun, makan roti aje ke... nasi setengah... tapi suka sangat makan makanan manis... haha... biskut susu la... roti inti la... kek la... Tapi, saya pastikan pemakanan saya seimbang... makan sayur... dan yang paling penting makan supplemen untuk memastikan nutrisi yang diberikan kepada bayi adalah mencukupi, terutama di trimester ketiga ni, bayi memang akan menyerap banyak sangat vitamin... Nak tahu apa keperluan bayi semasa trimester ketiga, klik di SINI.

Tula yang heran... sebab masa tak mengandung, saya memang jarangla makan nasi setengah pinggan. Memang kalau makan, memang bersemangat... Mungkin kali ni, bila mengandung, makan banyak.. air pun minum banyak.. tu yang akhirnya, makanan dikorbankan untuk beri laluan pada air... Bila amalkan supplemen, memang nak tak nak.. kena minum air :)

Supplemen yang saya amalkan adalah Set Kehamilan Shaklee. Alhamdulillah, memang saya rasa kesihatan saya bagus sangat, HB pun maintain aje, berbanding kehamilan dulu yang rendah. Set Kehamilan ini, boleh disambung sehingga selepas bersalin. Memang sangat menjimatkan... Anda nak cuba juga? Meh, hubungi saya di 012-5538628 :)

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


ID: 1112978
Kind Hearty Enterprise

Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ Viber: 012-5538628

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC

COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek
Previous
Next Post »
0 Komentar