Awas! Bayi Tidak Bergerak Dalam Kandungan II

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua :) Syukur, kita melalui satu lagi hari yang membahagiakan di Ramadhan ini. Seperti yang saya janjikan, saya nak share cerita tentang bayi tidak bergerak dalam kandungan. Sebelum ni, saya ade tulis satu artikel berkenaan baby tidak bergerak dalam kandungan dah. So kali ni, anggaplah part II pulak :)

Dalam menjalani proses mengandung ni, kadangkala kita kena percaya naluri ibu mengandung ni. Untuk keselamatan baby dan diri sendiri jugakkan. Hari tu, sahabat saya ade menceritakan pengalaman adiknya sendiri yang terpaksa melalui emergency cser setelah 4 jam tidak terasa pergerakan baby. Adiknya telah memasuki minggu ke 37.

Ceritanya begini, adiknya tidak merasai sebarang pergerakan bayi sejak dari pukul 6 petang sehingga 10 malam. Setelah mencuba pelbagai cara untuk memujuk baby bergerak, akhirnya pada pukul 2 pagi, mereka telah pergi ke hospital. 

Setibanya di hospital, jantung baby diperiksa dengan menggunakan doppler. Keputusannya, jantung baby tak berapa cantik. Kemudian, sekali lagi pihak hospital meminta adik sahabat saya itu melakukan beberapa teknik untuk melihat sama ada baby bergerak atau tidak. Setelah tidak berjaya, akhirnya pada pukul 5 pagi, emergency cser terpaksa dijalankan.

Rupa-rupanya tali pusat telah menjerut leher baby. Alhamdulillah baby selamat. Mungkin kalau dibiarkan lagi, sudah terlambat. 



Apabila saya juga mengalami perubahan pergerakan baby. Daripada aktif dan major movement, tiba-tiba pergerakan jadi lembut, saya pergi melakukan checkup dan detail scan dijalankan. Alhamdulillah baby ok.

Melalui perbualan saya dengan sonagrapher mengenai kes baby terlilit dengan tali pusat, jika kandungan masih tidak memasuki 36 - 37 minggu, kebarangkaliannya mereka tidak akan melakukan sebarang emergency cser kerana keadaan baby adalah lebih baik di dalam kandungan berbanding jika terpaksa dikeluarkan. Selalunya baby boleh untangle tali pusat yang terbelit itu. Doakan supaya bayi dalam kandungan terpelihara selalu.

Berlainan kesnya jika terjadi seperti kes adik sahabat saya tu. Baby dikira dah cukup matang untuk dikeluarkan, maka emergency cser dijalankan.

Jadi, ibu-ibu sekalian, kita berdoalah agar Allah sentiasa memelihara bayi di dalam kandungan dan dipermudahkan untuk kita melahirkan nanti :)

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


ID: 1112978
Kind Hearty Enterprise

Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ Viber: 012-5538628

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC

COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek
Previous
Next Post »
0 Komentar