Thursday, 28 August 2014

Gout - Sakitnya Sangat Menyeksakan

Melihat orang menderita gout.... seksanya terasa.. Sekali diserang.... habis semua kena pantang. Silap makan sikit, datang goutnya. Memang makan terpaksa berpantang...



Hari ini, saya nak kongsikan pengalaman seorang sahabat dalam membantu ayahnya melawan penyakit gout. Tapi untuk maklumat lanjut tentang gout, pembaca yang disayangi sekalian boleh merujuk di sini.

Jom kita layan cerita sahabat ini. Credit to: Siera Haiyi.

KISAH BENAR 
----------------------
[AYAHKU PENDERITA GOUT 20 TAHUN..…]

Kisah bermula ketika saya berumur 12 tahun. Ayah bawa saya ke Sunway Lagoon. Bukan main sukanya hati ni dapat berjimba-jimba disana bersama kakak saya.

Sedang bersukaria, tiba-tiba ayah mengerang kesakitan. Katanya kakinya amat sakit. Nak bangun pun tak boleh. Ibu mula resah. Saya apatah lagi. Macam-macam yang terlintas di kepala waktu itu.

“Kenapa ayah tiba-tiba jadi begini?”
“Adakah ayah lumpuh?”
Astagfirullah… susahnya hati saya masa itu. Terbantut nak bersukaria. Hari yang gembira bertukar menjadi duka. Ayah ditolak dengan “wheel chair” ke kereta. Dan ibu terus memandu kereta menuju ke klinik berhampiran. Ayah diberi Pill Killer.

Sehingga kini umur saya 30 tahun.
Ayah masih makan pill killer setiap kali gout menyerang. Dah jadi macam gula-gula. Goutnye kerap bertandang. Sekarang makin teruk. Bengkak-bengkak di tumit dan juga di tangan. Bukan bengkak biasa. Siap bernanah besar-besar pula tu. Naik seram saya tengok. Dalam hati… bilakah semua ini akan berakhir.

Saya simpati ayah jalan terhenjut-henjut.

Saya sedih ayah solat tidak dapat duduk dengan betul ketika tahiyat awal mahupun akhir.

Saya menangis belakang pintu lihat ayah terbaring mengerang sakit atas katil ketika mana dia tak kuat untuk berjalan.

Hanya doa yang mampu saya panjatkan. Doa yang tanpa usaha. 
Ustaz masa sekolah cakap… Doa tanpa usaha adalah SIA-SIA. Tetapi itu je yang saya mampu.

Sedih.

1 hari.. tergerak hati saya untuk berikan ayah OMEGA dan ALFALFA Shaklee. Saya ada terbaca yang Omega mampu mengurangkan radang sendi dan juga kesakitan. Manakala Alfalfa mampu meneutralkan uric acid kepada alkali. Wahh menarik!! Teruja saya nak berikan kepada ayah saya. Saya beri pada ayah dan tulis besar-besar pada botol. Tiba waktu makan, saya SMS ayah.

“Ayah dah makan OMEGA?”
“Dah makan ALFALFA?”

Begitulah bersungguhnya saya inginkan ayah sihat. Ayah saya patuh dan konsisten menelan 2 supplemen ini. Sambil saya tak henti-henti berdoa moga inilah usaha terbaik untuk ayah saya.

Hari yang cerah. Ayah baru pulang dari cek up di hospital. Wajahnya girang dan berseri. Dihulurkan sehelai kertas kepada saya.
“Kertas apa ni?”
Masyallah!! Terkejut saya lihat bacaan uric asid ayah saya berada di paras NORMAL!!!




Ya Allah..bergenang air mata saya.
“Dah 20 tahun… ayah tak pernah pun dapat bacaan uric asid NORMAL. Doktor pun terkejut. Bagus ye Shaklee “kata ayah.

Dah setahun ayah bersama Shaklee… saya asyik intai je kakinya. Tiada lagi bengkak… Tiada jalan hinjut-hinjut…tiada nanah besar-besar.

Alhamdulillah… Alhamdulillah… Alhamdulillah…
Hati anak mana yang tak gembira apabila ayah tersayang kembali ceria menjalankan kehidupan…

Terima kasih Allah…..

"..Why i love this amazing company....Not a ringgit was earned without somebody first helping somebody else become healthier, giving somebody an opportunity to have better life for their family, making planet a more sustainable place.."~CEO Shaklee Corporation

Alhamdulillah. Prinsip yang harus semua SID pegang ialah "help others to help others (HOHO)". Bukan kerana wang ringgit... tapi untuk melihat orang-orang di sekeliling kita, termasuk diri kita sendiri berada dalam kesihatan yang terbaik... dengan izin Allah, insyaAllah :)


Inilah dua supplemen yang diambil oleh ayah sahabat saya itu. Omega Guard (90 biji) dan Alfalfa Complex (330 biji). Set ini berharga RM189.75. Sebenarnya, ada banyak lagi supplemen Shaklee yang boleh diambil. Anda boleh pilih. Di bawah ini pula adalah supplemen lengkap untuk memerangi gout.



Anda berminat untuk mengetahui lebih lagi? Jangan malu-malu untuk menghubungi saya di 012-5538628. InsyaAllah, saya akan membantu anda dengan panduan pemakanan supplemen yang betul untuk masalah yang dihadapi. Sesungguhnya kita berikhtiar, selebihnya pulangkan balik kepada Allah :)

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ WeChat/ Viber: 012-5538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy
Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC

COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek

No comments:

Post a Comment