Wednesday, 20 August 2014

7 Tips Untuk Mengurangkan Gastrik

Sumber segala penyakit adalah perut... betul tak? Wahh... dah lama saya tidak bersiaran... asyik di atas jalan... kalau ada driver, boleh juga jari-jemari ini menaip... kalau dua-dua tangan memegang stereng, memang tak sempatlah jari-jemari nak menaip :) 

Hari ini tiba-tiba terfikir pasal gastrik, apabila ingat gastrik, ingatlah perut. Sebab saya dengan perut begitu sinonim... heeee... Selalu berangin... nak kata gastrik, belum sampai tahapnya kot. Tapi disebabkan perut ni... memang macam-macam penyakit boleh kena. 




Saya akui, makan minum saya ni kurang terjaga dulu... Pernah masa belajar dan masa praktikal... pernah diserang sakit perut sampai nangis-nangis... bila gi klinik terus dapat injection untuk hilangkan sakit... Apabila pemakanan tak terjaga, perut masuk angin..lama-lama boleh kena gastrik...

Siapakah yang berisiko mendapat gastrik?

  • Lelaki lebih berisiko mendapat gastrik berbanding wanita dengan nisbah 1.5 hingga 2 kali ganda berbanding wanita. Mostly disebabkan gaya hidup yang tidak teratur.
  • Individu yang merokok dan banyak minum minuman beralkohol.
  • Individu yang kerap mengambil ubat tahan sakit dalam tempoh yang berpanjangan.
  • Individu yang selalu berada dalam tekanan atau stress 


Tanda-tanda penyakit gastrik
  • Sakit perut dan kadangkala teramat sakit.
  • Selalu sendawa terutama apabila sesetengah bahagian badan diurut.
  • Sakit kepala di bahagian kanan terutamanya apabila perut kosong.
  • Diikuti dengan rasa mual atau muntah-muntah dan diikuti dengan hilang selera makan. Kadangkala simptom ini tidak diiringi dengan sakit kepala.
  • Muntah yang berwarna kuning atau ada darah dalam muntah atau darah beku yang bergumpal.
  • Demam gastrik apabila tidak makan pagi, tengahari atau malam.

Tips untuk mengurangkan gastrik
  • Berhenti merokok dan berhenti minum minuman beralkohol.
  • Amalkan pemakanan yang sihat secara teratur. Pastikan konsisten dan tidak terlepas sarapan, makan tengah hari dan makan malam.
  • Jauhkan makanan segera atau junk food.
  • Makan sedikit tetapi kerap.
  • Kurangkan makanan berempah, pedas dan masam serta makanan yang berangin seperti kubis.
  • Kurangkan minuman yang berkafein seperti kopi dan teh.
  • Minum susu kerana sifat alkali susu akan mengurangkan keasidan perut.


Walau bagaimanapun, jika keadaan gastrik anda berada dalam tahap yang tidak baik, elok juga anda mengambil supplemen untuk mengurangkan simptom-simptom gastrik seperti sakit perut yang biasa dialami. Kebanyakan orang meninggalkan sarapan pagi. Faktor inilah yang menyebabkan sakit perut bertambah teruk.

Penyelesaian termudah dan cepat ialah dengan mengambil ESP. 

ESP boleh dibancuh di waktu pagi dan dijadikan sebagai minuman sarapan anda. Memang sudah terbukti pengambilan ESP mengurangkan masalah gastrik. Di samping itu, kandungan alkali meneutral dan mengurangkan hakisan di dinding perut serta membaikpulih sel.

Selain itu, untuk menangani masalah gastrik ini, anda boleh tambah Ostematrik kerana kandungan kalsium yang tinggi yang mengurangkan keasidan perut.

Peppermint Ginger Plus pula membantu mengurangkan perut berangin serta melegakan dan menenangkan perut yang sakit.

Set ini berharga:
ESP - RM150.00
OsteMatrix - RM61.00
Peppermint Ginger Plus - RM45.00
Total: RM256.00



Berminat nak cuba? Hubungi saya di 012-5538628. Semua pelanggan saya berhak mendapat konsultasi saya secara percuma sepanjang masa.



Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ WeChat/ Viber: 012-5538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy
Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC

COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek



Reference:


No comments:

Post a Comment