Dilema Ibu-Ibu Yang Menyusu

Masalah Penyusuan Ekslusif Dua Tahun

Setiap ibu apabila melalui fasa kehamilan, terutamanya anak pertama, mempunyai naluri yang kuat untuk menyusukan bayinya secara ekslusif. Saya juga tidak terlepas daripada mempunyai naluri tersebut semasa mengandungkan Nur Muhammad dulu. Memang saya merancang untuk menyusu Nur Muhammad secara ekslusif.

Namun, kita hanya merancang, selebihnya kita serahkan kembali kepada Allah. Disebabkan tidak mempunyai ilmu yang cukup, perancangan saya itu tidak berjalan dengan lancar. Saya akui saya berputus asa akhirnya... :( Susu saya hanya bertahan sehingga Nur Muhammad berumur 5 - 6 bulan. Kebanyakan masa, Nur Muhammad minum susu formula.

Kepada wanita-wanita yang hamil di luar sana, banyakkan mengikuti kelas penyusuan ekslusif yang dianjurkan oleh klinik kesihatan atau pun kumpulan-kumpulan yang menyokong penyusuan ekslusif untuk menambah ilmu pengetahuan anda. Itu sangat penting.

Masalah Bermula

Saya dulu tidak tahu yang selepas melahirkan, susu masih lagi belum keluar sampailah hari kedua atau ketiga. Tetapi, ibu-ibu digalakkan untuk menyusukan juga untuk menstimulasikan pengeluaran susu. Pada hari kedua atau ketiga, ibu-ibu baru akan melalui fasa bengkak susu apabila susu mula berkumpul.

Saya ingat lagi, selepas melahirkan Nur Muhammad, saya memang bersemangat. Namun kecewa kerana tiada susu yang keluar. Oleh itu, Nur Muhammad terpaksa diberi minum Formula Milk. Apabila susu mula keluar, disebabkan anak saya telah minum formula milk, maka dia tidur dengan lena sepanjang malam menyebabkan saya mengalami bengkak susu dan kesakitan dan terus tertidur keletihan.

Keesokan harinya, bayi saya masih tidur lena kerana kekenyangan formula milk. Kepada pembaca sekalian, terutamanya yang belum mempunyai cahaya mata, mesti terdetik di hati, "baguslah kalau bayi tidur kekenyangan". 

Sebenarnya, apabila bayi dilahirkan, mereka akan mahu berada dalam pelukan ibunya. Bayangkan apabila berada di dalam perut, bayi sangat dekat dengan ibunya, setiap perkara yang terjadi kepada ibunya akan dapat dirasai oleh bayi. Selepas dilahirkan ke dunia, semestinya bayi akan melalui suatu proses untuk menyesuaikan dirinya. Proses penyusuanlah yang akan mencetuskan "bonding" di antara ibu dan bayi. Selalunya bayi akan sentiasa mahu berada di dalam pelukan ibunya dan penyusuan ibu akan merapatkan lagi hubungan mereka.

Saya mula menyusukan Nur Muhammad, tetapi Nur Muhammad seolah-olah tidak mendapat susu yang secukupnya. Disebabkan frust dan melihat Nur Muhammad seolah-olah mengalami dehydration dan tidak puas untuk menyusu, akhirnya saya berikan formula milk kepada anak saya. Memang Nur Muhammad akan tidur dengan nyenyak dan lama apabila minum formula milk. Pada masa yang sama, sama ada juga mengepam susu. Tapi saya hanya dapat dalam 1oz. Sedih memang sedih...

Dangkalnya ilmu penyusuan saya, saya tidak tahu yang bayi baru lahir akan menyusu dengan sangat kerap. Sebolehnya bayi mahu berpeluk dengan ibunya setiap masa terutamanya sepanjang malam dan melekap menyusu setiap masa. Jadi jika anda mengalami situasi tersebut, anda sebenarnya berada dalam track yang betul. Jangan bimbang, semakin bayi membesar, mereka akan mula tidur malam dan bangun 2 atau 3 kali sahaja untuk menyusu. 

Penyusuan yang kerap itu akan dapat menstimulasikan pengeluaran susu. Keduanya, perut bayi yang berumur satu hari hanya sebesar sebiji guli atau buah ceri. Sangatlah kecil. Jadi banyak manalah sangat susu yang mereka perlukan. Oleh itu, janganlah bimbang. Mari kita lihat rajah di bawah.




Dalam proses untuk menyusukan anak secara ekslusif, ibu tersebut harus kuat mental dan fizikalnya. Ibu harus sentiasa berfikiran positif dan yakin susunya cukup untuk menyusukan bayinya. Sokongan suami dan ahli keluarga adalah sangat diperlukan. Tidak dapat dinafikan, perjalanan menyusukan bayi secara ekslusif sangat-sangat mencabar. Jika anda berjaya melepasi cabaran menyusukan bayi secara ekslusif selama 6 bulan pertama, InsyaAllah, anda akan mampu meneruskannya sehingga dua (2) tahun :)

Dilema Ibu Dalam Bulan Ramadhan

Ibu-ibu akan mula berasa bimbang apabila mereka perlu mula mengganti puasa atau apabila tibanya bulan Ramadhan. Pada masa ini, mereka bimbang susu tidak dapat dihasilkan secukupnya kerana kurang minum air dan tidak mempunyai tenaga yang secukupnya. Sebenarnya untuk menjayakan penyusuan di dalam bulan Ramadhan ialah memastikan ibu-ibu minum air secukupnya, sekurang-kurangnya dalam 1.5 liter bagi sahur dan berbuka.

Namun, untuk memastikan ibu-ibu lebih bertenaga, seeloknya mengambil supplemen tambahan. Ini juga untuk memastikan bayi mendapat khasiat yang secukupnya. Itu sebabnya saya mendaftar sebagai distributor Shaklee kerana telah melihat kejayaan teman-teman dalam menyusukan bayi-bayi mereka dengan mengambil supplemen tambahan Shaklee. 

Supplemen Set Mighty 3 Gems Shaklee



Set Mighty 3 Gems ini terdiri daripada Meal Shakes, ESP dan Performance Drink. Bagi ibu-ibu, gabungan set ini akan memberi kesan seperti berikut:

- Memberi tenaga berpanjangan dalam menjalani ibadah puasa.
- Mempunyai keperluan vitamin yang menyeluruh untuk ibu-ibu yang menyusukan anak.
- Meningkatkan fokus dalam melakukan sesuatu.
- Meningkat daya ketahanan badan daripada jangkitan penyakit.
- Mencegah penyahhidratan seperti mengurangkan kehausan dan melembabkan kulit.
- Mengekalkan paras gula di dalam badan.

Antara Testimoni Pengguna Set Mighty 3 Gems



Harga Set Mighty 3 Gems Yang Berbaloi-Baloi

Berikut adalah harga supplemen yang terdapat di dalam Set Mighty 3 Gems
  • ESP (850g, RM150.00)
  • Meal Shakes (544g, RM113.75)
  • Performance Drink (539g, RM82.50)
Jumlah = RM346.25

Kalau sekali tengok memang rasanya mahal. Tapi fikirkan kebaikan kepada anda dan bayi anda. Bukan saya tak mahu mencadangkan supplemen-supplemen Shaklee yang lain seperti Alfalfa dan sebagainya, tetapi Set Mighty 3 Gems adalah yang paling mudah untuk diminum semasa bulan puasa, tanpa perlu menelan supplemen-supplemen lain yang berbentuk biji yang harus dimakan satu per satu. Dengan hanya segelas air yang terdiri daripada kombinasi Set Mighty 3 Gems, InsyaAllah sudah cukup bagi keperluan menyusu dan berpuasa anda.

Berminat untuk membeli? Hubungi saya segera! Saya juga akan memberi panduan dan konsultasi secara percuma tentang pemakanan supplemen-supplemen Shaklee.

Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ WeChat/ Viber: 0125538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy
Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, PNB Darby Park 


Previous
Next Post »
0 Komentar