Keluarlah.. Usah Menyepikan Diri Lagi..

Bagaimana Hendak Memotivasikan Diri Apabila Diri Anda Tidak Bermotivasi?

Rindu rasanya untuk kembali menulis apabila beberapa hari meninggalkan blog ini atas sebab kesihatan yang kurang mengizinkan. Alhamdulillah.. syukur di atas kurniaan Allah. Sakit itu tanda kasihNya Dia kepada kita. Selalu juga saya ingatkan orang-orang tersayang untuk mengumpul amal sebanyak mungkin semasa sihat kerana apabila sakit, sukar kot untuk kita beramal? Sihat sebelum sakit. Salah satu dalam lima perkara sebelum lima perkara kan.. Bagi saya, fikiran susah hendak fokus bila sakit. Mood pun down. Dalam kepala asyik teringat sakit aje. Atau mungkin rasa hendak berehat saja kan.. 

Saya akui, apabila terlalu lama meninggalkan blog ini (beberapa hari), sukar sebenarnya untuk menyambung kembali penulisan. Walaupun sebenarnya banyak yang boleh dikongsikan bersama. Jadi hari ini, dalam memotivasikan diri saya untuk bangun dan kembali aktif, marilah kita sama-sama tengok bagaimana hendak memotivasikan diri yang sedang tidak bermotivasi :) Pendekatan yang terbaik ialah nak mula menulis blog ini semula. 

Untuk memotivasikan diri, sebenarnya kehendak itu hendaklah datang daripada diri kita sendiri. Kalau kita taknak, buatlah macam mana pun, memang TAK NAK jugak. Saya petik dari sebuah page "Motivate Your Mind"; "There's an old saying in England, 'If you want something done, ask a busy man.' Someone who is already busily in motion, finds it easier to tackle a new job than someone who is static and doing nothing. This means that once you do get yourself going, it will take less effort to keep yourself going than it will to get yourself going from a standing start. When you are motivated, you need to keep giving yourself little pushes, little reminders to keep it up, to keep on going."

Sebab tu saya rasa susah sangat hendak mula menulis apabila telah meninggalkannya walaupun untuk beberapa hari sahaja. Saya telah berada di dalam keadaan pegun dan untuk bergerak semula memang sukar. Ada suatu masa, saya buka laptop, tapi saya tak buat apa-apa. Otak saya blank. Hari ini, saya mula dengan menulis dulu, supaya otak saya mula berfikir kemudian saya tambah dengan maklumat-maklumat penting. Barulah saya dapat memulakan langkah untuk terus menulis. 

Di samping itu, apabila hendak memotivasikan diri, ingat kembali objektif atau sebab kenapa kita buat sesuatu itu. Apa yang kita hendak capai? Apabila semakin kuat keinginan kita untuk mencapai sesuatu itu, maka akan datang kekuatan dan tenaga dari dalam untuk menggerakkan kita untuk mencapai objektif tersebut. Sooner or later, usaha kita, aura yang kita keluarkan itu akan dapat dirasai oleh alam semesta ini. People will start noticing and responding to us, InsyaAllah. Tak cepat, lambat itu aje. Yang penting YAKIN.

Satu lagi cara untuk memotivasikan diri ialah gunakan percakapan dan imaginasi untuk menggambar / membayangkan kejayaan diri sendiri; affirmation. Antara contoh-contoh affirmation yang lemah dan kuat:

1. Saya seorang yang bermotivasi
2. I can see myself taking dynamic action, in a purposeful, powerful way.
3. Saya sangat komited untuk memastikan projek ini siap sepenuh
4. Wahhhhh, saya boleh lihat diri saya sangat menyukai projek ini, dan sedang menyiapkannya dengan penuh semangat dan akhirnya sedang bergembira ketika tamatnya projek ini.

Agak-agaknya affirmation manakah yang paling mudah dibayangkan di dalam fikiran kita? Saya rasa no. 4 kerana apa yang ditulis sangat jelas dan mudah untuk dibayangkan. Tak gitu? Apabila kita fikirkan kejayaan, maka kejayaanlah yang akan datang. Bukankah setiap apa sahaja yang kita lakukan; niat, percakapan, perbuatan akan menjadi doa kepada kita sendiri. Otak akan mentafsirkan dan membantu untuk mencapai apa sahaja yang kita fikirkan.

Ada banyak lagi perkara yang boleh memotivasikan diri kita, jaga pergaulan kita, makan minum kita. Yang paling penting, Allah sentiasa ada untuk mendengar luahan hati kita setiap masa. Berdoa dan merayulah kepada Allah kerana Dia Maha Pengabul permohonan doa. 



Hati saya dah rasa tenang :) Apa yang kita perlukan adalah spark untuk memulakannya. Apabila dah mula, InsyaAllah akan berterusan. 

Ohh sekarang dan hampir pertengahan bulan April (cepatnya masa berlalu). Bulan April ni adalah bulan bertuah OsteMatrix. Kalau nak membeli, jangan malu-malu untuk hubungi saya ya. :)

Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi dan pendaftaran keahlian Shaklee:

NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram: 0125538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Mid Valley, PNB Darby Park


Previous
Next Post »
0 Komentar